03 юни 2012

От кампуса на Марк до Силиконовата долина…

Въпреки че Фейсбук не постигна очаквания ръст в цената на акциите си, след като наскоро ги пусна на свободния пазар – прогресивното устойчиво развитие на социалната империя е неоспоримо. Кои са факторите, които превърнаха Марк Зукерберг в млад милиардер? Защо студентският му проект стана неделима част от ежедневната комуникация на хората? Какво различава неговата от останалите социални мрежи?

Кратък преглед на някои от разликите и вероятните причини за този успех.
image002Неотдавна класическият интернет потребител ценеше преди всичко едно предимство на виртуалното общуване – комфортната анонимност, която то предлага. В последствие обаче обществото като че ли достигна до истината. Тази анонимност не беше нито толкова комфортна, нито толкова анонимна. С появата си Фейсбук задължава потребителите си да бъдат себе си. Стартирайки като вътрешна мрежа – първообразът TheFacebook отначало изисква удостоверяване на самоличността.

Условието за регистрация в системата тогава е да използвате официалния си имейл адрес. По този начин се идентифицира както учебното заведение на потребителя, така и неговата самоличност. Идеята, че платформата е създадена от студенти и е за студенти, също спомага за популяризирането й.

Етапите на разширяване на Мрежата също са интересен феномен и са фактор за успех. Първоначално университетската мрежа в Харвард започва да включва в редиците си и останалите университети от Бръшляновата лига. След това и всички останали. След университетите идва ред и на други учреждения. Дълго време това разрастване е по модела на концентрична окръжност: център-периферия.

Марк ЗукербергТова изискване отпада, когато центърът постепенно се измества – от кампуса на Марк до Силиконовата долина. Осем години по-късно социалната мрежа е напълно отворена за свободна регистрация. И макар че това позволява създаването на фалшиви потребителски профили – общата тенденция за попълване на реални данни остава. Страничен е въпросът доколко реалната личност и виртуалната представа, която тя създава за себе си, се припокриват.

„Отварянето“ на Фейсбук увеличава не само броя на потребителите, но и силата на въздействието му върху тях. Отначало за него започва да се говори като модна привилегия на малцинство. Днес не обсъждаме самата мрежа като феномен, защото отдавна не я намираме за нещо ново. Тя е дотолкова асимилирана и естествена среда за общуване, че вече присъства само като генератор за хиляди други теми на разговор.

Факторът „едноличност“ е много важна съставка в рецептите за успех. Марк Зукерберг за Facebook е като Стив Джобс за Apple. Той е основният човек, написал програмния код на сайта. Открояването на един лидер, наличието на един основен авторитет, създава доверие. Това доверие би могло да бъде и умело поддържан мит, с цел PR. В случая на Зуки обаче важността на пиара идва едва след уменията му на IT специалист в създаването на web среда, приложения и софтуер. В допълнение – младежката му решителност и склонността да рискува за всичко или нищо се оказват решаващ коз…

Дотук изброихме второстепенните предимства на проекта.

Кои обаче са функциите, които го правят толкова привлекателен още на пръв поглед, без задълбочени разсъждения? Какво го различава от конкурентите му и го тласка винаги крачка пред тях?

На първо място – простотата на потребителкия интерфейс. На технически жаргон – user friendly. Лесен за употреба и, преди всичко, интуитивен. Единният интерфейс e от съществена важност за интуитивността. Той е печелившо предимство при работа с приложения на трети страни в и извън Фейсбук, които работят все на базата на неговата платформа.

Визуализирането в общ поток на „новините“ от всички потребители (Newsfeed) е „авторска идея“ на същата социална мрежа, макар не идеята, а само името да е запазена марка. В последствие тя беше допълнена с интегрирането на подобен поток в горната дясна страна на всяка страница. Той минава стъпка по-нататък, като вече отразява цялата активност на приятелите ви в реално време, където и да се намирате в сайта.

Тъкмо целият общ поток информация е и основната разлика между My Space (сочен за основен конкурент в началото) и Facebook. Първата мрежа е ориентирана по-скоро към това, което ти споделяш с останалите. По-успешен се оказва другият модел, даващ възможност на всички да споделят всичко с всички. Но и опцията да избират – с кого и точно какво.

Въпреки многото критики за злоупотреба с лични данни – изцяло новото разбиране за поверителността, ориентирана в услуга на потребителя, е друго предимство на Фейсбук. Myspace предлага само два вида споделяне – частно (с кръга от приятели) и публично (с всички). Екипът на Зукерберг се досеща, че макар пак да не е публичен, широкият кръг от приятели трябва също да може да се стеснява.

Популярен мит е, че новопоявилият се играч Google+ пръв създава кръговете за споделяне като опция. Това не е вярно. Фейсбук действително акцентира върху категоризиране на контактите след старта на G+. Опцията обаче съществува отдавна. Освен приятелските листи – мрежата на Зукерберг предлага и разделяне на интересите ни в подобни категории. Това пък улеснява хората, които са „фенове“ на твърде много страници.

open-graph-protocolИнтеграцията на системата за съобщения с чата в платформата е още един плюс – всички разговори се пазят на едно и също място, независимо откъде са проведени. Възможността фейсбук чат протоколът да се използва през други програми за незабавни съобщения (instant messaging) също е високо ценено предимство.

Само ще маркираме и две от най-основните неща в социалната мрежа – снимките и статусите. Бързо и категорично след появата на Facebook стана ясно, че хората обожават да споделят с останалите своите фотоси,както и какво правят в момента. По официални данни – тъкмо модулът за качване на изображения е най-често използваният в сайта.

Лесното и бързо организиране и популяризиране на предстоящи събития също беше наложено за първи път от Фейсбук. Тази неподозирана организационна сила се усети с пълната си мощ дори в България. Всички помним рождения ден на Доби, дори да сме забравили на коя дата е. В тази връзка – ще си признаете ли, че и вие разчитате все повече на мрежата да ви подскаже кой кога ще черпи?

Създаването на отворени, затворени и тайни групи, появата на фен страници и огромният набор от инструменти за тяхното администриране също промени начина, по който хората общуват. Било то помежду си или с любимия си изпълнител, с администрацията на университета си, или с екипа на любимото си шоу.

А какво ще кажете за Сръчкването? Poke има и по-нелепи преводи и определено е опция, която заслужава три реда внимание. От една страна – тя не значи и не „прави“ нищо. От друга обаче може да означава много. Да „сръчкаш“ някого е все едно настойчиво да му намигнеш. Не казваш нищо, но може да намекваш нещо. В живото общуване може да остане съмнението, че ти е влязло нещо в окото, но във виртуалното демонстрацията на внимание е несъмнена.

Истинският успех на Фейсбук обаче се дължи преди всичко на факта, че той е отворен и за разработчици.

Facebook-Mobile-285x280С други думи – използвайки все по-големите ресурси на платформата всеки програмист може да създаде свое приложение за различни цели. На този принцип работят всички популярни флаш игри и томболи в самия сайт, което го прави изключително привлекателен за външни инвестиции. Потенциалната аудитория от потребители и инструментите за тясното им таргетиране е истински рай за пиара и рекламата.

IT специалистите в екипа на Зукерберг обаче не спряха дотук. Те използваха ядрото на собствената си платформа – Open Graph API – за да го интегрират във външни сайтове. Това ключово разрастване стана възможно с разработването на набор от т.нар. Социални приставки (Social Plugins). Взаимодействието на трети страни със социалната мрежа отдавна не се ограничава до добре познатия Like бутон. Основната информация от всеки фейсбук профил вече може да се използва за идентификация в повечето големи сайтове. Системата за коментари под всяка публикация е още една стъпка в посока разрастване. А това са само част от най-популярните, почти неограничени възможности на Open Graph.

Добавяме към всичко това още само две неща – все по-активното интегриране на Фейсбук в мобилни устройства и новият интерфейс „Дневник“. Timeline предоставя пълно досие на потребителите, организирано по дати, месеци и години. Прилежно и доброволно попълнено за всеки, който сме упълномощили да го прочете. Мобилността допълва пъзела – Фейсбук не само знае всичко за нас, но и е навсякъде с нас.

Това е формулата на успеха. Помислете:
ако в реалния живот някой знае всичко за вас и сте непрекъснато заедно – лесно може да ви накара да го харесате. (:

Харесахте ли Лимонадената фабрика във Фейсбук?